fredag 26 februari 2021

Inköp Februari

Lönen från igår satte jag snabbt i arbete genom att köra nya aktier. Kanske borde jag har väntat någon dag för det verkar som om börsen alltid går ner precis efter att jag har köpt. På längre sikt så gör det dock ingen större skillnad eftersom det är små belopp det handlar om när man jämför med hela portföljens storlek.

Denna gången blev det en blandning av köp av nya bolag och andra som jag har fyllt på tidigare:

Akelius D


Betsson


Altria


Stillfront


Embracer






Största köpet denna månaden blev en påfyllning av fixed income när jag köpte mer Akelius Residential Property D. De har gått ner lite den senaste tiden och handlas nu på en nivå där jag gärna fyller på mer. De ger även en mycket bra direktavkastning på nuvarande nivåer.

Jag köpte även mer Betsson för första gången på länge. Jag har haft mycket fokus på Kindred den senaste månaderna men medan kursen där har stuckit iväg så har Betsson gått åt andra hållet. Deras rapport som presenterades nyligen var enligt mig inte så dålig att den motiverar den nedgång som varit. Medan Kindred är ett av mina största innehav så är Betsson fortfarande ett av de minsta.

Även denna månaden så köpte jag mer Altria. Jag fyller hela tiden på eftersom jag fortfarande bygger upp mitt innehav.

Ett nytt innehav hittade in i tillväxtportföljen när jag köpte några aktier i Embracer. Jag hade redan Stillfront i portföljen och där köpte jag också nya aktier men jag tror även starkt på Embracer. Båda dessa aktier har gått ner de senaste dagarna men det tror jag mest är en korrigering eftersom båda handlas på höga nivåer efter en stor uppgång det senaste året.


Köpen ökar min årliga utdelning med 2 004 kr.

3 kommentarer:

  1. Hallå MFN! Även jag slog till på ett ytterligare knippe Akelius D, kändes ganska rätt faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns som ett bra köp. Akelius preferensaktie var tidigare en favorit hos mig så Akelius D är nästan lika bra.

      Radera
  2. Kul att du köpt Embracer! Själv har jag inte hoppat på tåget, trots den fina ökningen.

    SvaraRadera