måndag 12 oktober 2020

Jämföra avkastning med andra

Börsen har gått bra den senaste tiden och vissa har haft en fantastisk avkastning på sina portföljer det senaste året. Sociala medier och framför allt Twitter svämmar över med grafer som visar otroliga uppgångar, i många fall över 100% för året. Jag har sett att vissa klagar på alla grafer men för egen del så tycker jag inte det är något stort problem. Har man lyckats väl och är stolt över sin framgång så kan man väl få lov att visa det. Det finns mycket värre saker som postas i sociala medier än några grafer med avkastning.

När man ser dessa fantastiska resultaten så kan man inte låta bli att börja jämföra med sin egen avkastning. Det är bara naturligt och det gör även jag. Jag kan erkänna att jag ibland funderar på vad det skulle innebära för mig om jag lyckades dubbla mitt kapital på bara ett år. Det är också detta som jag ser som det enda problemet med alla grafer. Är man ny på börsen och ser andra med avkastning på över 100% så kan man tro att detta är normalt och försöker uppnå samma genom att köpa aktier som man egentligen inte har någon koll på bara för att andra gör det.

Många som visar upp portföljer som dubblats i värde eller ännu mer har ofta bara ett fåtal innehav. Väljer man då rätt aktier som alla ökar kraftigt i värde så får man dessa otroliga resultat. Har man lyckats så får man väl gratulera till framgången men man måste komma ihåg att det också medför en stor risk. Det är säkert lika många som placerat alla sina pengar i någon aktie som går åt andra hållet och ser värdet på portföljen gå upp i rök. Dessa grafer kommer du aldrig att få se i sociala medier. Det var inte så länge sedan som diverse cannabis-bolag var väldigt populära och man såg personer som satsade hela portföljen i dessa aktier och en del gjorde stora pengar under en kort tid. Sedan dess har många av dessa aktier rasat i värde och jag gissar att det sitter en och annan ägare som drogs med i hysterin och köpte aktier och sedan inte sålde i tid.

Så när du ser någon annans fantastisk resultat och börja jämföra med dina egna så är det inte fel att kolla vilka aktier de har och kanske ompröva sin egen strategi. Men att bara rakt av kopiera någon annan utan att först göra en egen analys är ingen bra ide. Inte heller ska man satsa alla sina pengar i någon enskild aktie hur bra det än går. Sprida riskerna är alltid bra. Du kommer inte få en avkastning på flera hundra procent men du sover garanterat bättre om nätterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar