söndag 30 juni 2019

Inköp Juni

I veckan fick jag som många andra lön och då köpte jag förstås lite nya aktier. Just nu känns det som om resan mot frihet går lite långsamt och jag skulle vilja ha mer att köpa för varje månad men det finns inte så mycket att göra åt det. Inkomsten är bra och utgifterna är låga så det blir ändå en hel del att köpa för varje månad men man vill alltid ha mer.

Denna månaden köpte jag ungefär samma som förra förutom ett nytt innehav i portföljen:

Resurs Holding


Holmen


Nobina


Europris


Nokian Renkaat






Resurs och Holmen var nya innehav förra månaden så där fortsatte jag att fylla på och mest pengar blev det i Resurs. Priset har inte rört sig så mycket under månaden och om det fortsätter på samma sätt så kommer jag att köpa mer kommande månader också.

Nobina och Europris fyllde jag på förra månaden och i brist på nya Idéer så köpte jag lite till denna gången. För Nobina så var det ett bra beslut eftersom de kom med en bra rapport någon dag senare och aktien gjorde ett ryck uppåt.

Det nya innehavet är finska däcktillverkaren Nokian Renkaat. Jag har haft koll på dem ett tag och gillar deras höga direktavkastning samtidigt som de inte delar ut för stor del av vinsten. De har även höjt utdelningen under flera år även om det inte är med mycket varje gång. För två veckor sedan vinstvarnade de och aktien dök några procent men återhämtade sig snabbt och har sedan fortsatt att stiga. Planen är att Nokian ska bli ett innehav i mitten av portföljen när det gäller storlek men det kommer att ta ett tag så jag får fortsätta att köpa lite varje månad.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1 838 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar