onsdag 13 juni 2018

Att sluta jobba

Förra veckan så skrev MiljonarSyrran ett gästinlägg på miljonärens blogg som handlade om att sluta jobba. Inlägget fick många kommentarer och har även diskuterats flitigt på Twitter och diverse bloggar. Jag tänkte att jag skulle skriva lite om min egen situation och syn på saken.

I MiljonarSyrrans fall så visade det sig att han verkligen gillar sitt jobb och inte kan tänka sig att sluta. Jag kan bara gratulera om man har hittat ett jobb som man trivs så bra med och då finns det absolut ingen anledning att sluta. Inlägget var roligt att läsa och jag blev lite avundsjuk på att han hittat ett jobb han brinner så för. Det skulle vara mycket enklare att gå till jobbet varje dag om man känner så. Vi spenderar mycket tid av våra liv på jobbet och då är det att föredra om man har ett jobb som man trivs med.

För mig är det lite annorlunda. Jag jobbar som systemutvecklare och sitter på ett kontor och skriver kod hela dagarna. Eller, det är vad jag skulle vilja göra på jobbet. I stället försvinner mycket tid på att skriva/läsa dokument, oändliga möten och när jag får programmera något så är det för att fixa andras fel eller underhålla system från stenåldern. De tillfällen där jag får skriva nya program där jag får vara lite kreativ och använda ny teknik sker ytterst sällan.

Om jag kunde gå tillbaka i tiden, till när jag valde utbildning, så är jag ganska säker på att jag inte skulle göra samma val. Problemet är att jag inte vet vad jag skulle vilja göra i stället. Det finns inte direkt något jobb jag brinner för på samma sätt som MiljonarSyrran.

Mitt jobb är ändå inte så dåligt som det kanske låter. Jag tjänar ganska bra och det finns roliga dagar även om de är rätt sällsynta nu för tiden. Beslutet att sluta jobba så snart som möjligt beror på att det finns så mycket annat som jag vill göra i stället för att jobba. Det kan hända att jag efter några år ledigt kommer att längta tillbaka och då får jag väl börja jobba igen. Jag räknar i så fall inte med att kunna komma tillbaka till samma arbete som jag hade innan jag slutade men något borde väl kunna gå att hitta.

2 kommentarer:

  1. Har du provat att jobba på något mindre företag/startup? Min känsla är att chansen då är större att få jobba med nyare och roligare system istället för massor av legacykod samt med produkter som är mer intressanta. När företag växer så ökar overheaden och mer möten behövs för att synka mellan olika avdelningar och allt blir mer formellt osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första företagen jag jobbade på var alla små och då var det mycket roligare och friare arbete. Jag startade till och med ett eget företag tillsammans med några andra och då fick jag verkligen göra vad jag ville.

      Företaget jag för närvarande jobbar på var ganska litet när jag startade men har vuxit kraftigt medan jag varit där och då har det som du säger blivit mer processer och mer formellt. Jag trivs mycket bättre med att jobba på små företag/startups men det har alltid inneburit lägre lön.

      Radera