måndag 18 september 2017

Gratis frukt

Den här gången handlar det om frukt. Jag äter en hel del frukt eftersom jag tycker det är gott och så är det är nyttigt. Problemet är att det är ganska dyrt och det kan bli en stor utgift om man som jag äter stora mängder. För att detta ska gå ihop med min målsättning att hålla nere kostnaderna så försöker jag hitta sätt att komma åt frukten billigt eller helst gratis.


Priset varierat stort under året beroende på när det är säsong för vissa frukter, nu på hösten är t.ex. äpplen och päron billiga. Genom att välja de frukter som det är säsong för så kan man få ner kostnaden.

Under hösten så svämmar många trädgårdar över av mogen frukt men mycket tas ej om hand och ruttnar bort. Jag som bor i lägenhet har lite ont om fruktträd så jag får ta från familj och vänner i stället. Det brukar aldrig vara några problem och de blir mest glada när någon tar hand om frukten. Det har också hänt att jag har stannat till hos okända personer när jag varit ute och cyklat och frågat om jag får plocka lite. Stjäla frukt från någons trädgård skulle jag dock aldrig få för mig. Känner man ingen så finns det sidor som t.ex. fruktkartan.se där man kan se vad det finns frukt att plocka.

Storvinsten hittade jag i helgen när jag var ute och cyklade. Längs med vägen ute i skogen hade någon dumpat ett stort lass med plommon. Troligen hade någon samlat ihop allt som trillat ner från träden och kört ut det i skogen. Det mesta var ruttet men jag hittade nästan 10 kg som var hur fina som helst och som jag släpade hem. Ännu bättre kändes det senare på kvällen när jag var inne på ICA och såg att de sålde svenska plommon för 55 kr/kg.


Den mesta frukten får jag från jobbet där vi får frukt levererad några gånger i veckan. Ungefär hälften av frukten äts upp och resten slängs när nästa leverans kommer. Det är enligt mig ett otroligt slöseri att slänga frukt som bara är några dagar gammal så jag brukar passa på att ta hem så mycket jag kan dagen innan nästa leverans.

På detta sätt så köper jag väldigt lite frukt, så trots att jag äter mycket så betalar jag nästan inget. Frukten från jobbet försvinner ju när jag slutar jobba så då får jag hitta på något annat. Jag tror inte de gillar att jag kommer och tar deras frukt när jag inte jobbar där längre.

3 kommentarer:

  1. Hur gammal är du? Vad jobbar du med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att behålla anonymiteten lite men ändå svara på din fråga så kan jag säga att jag är mellan 35-40 och jobbar inom it-branschen som systemutvecklare.

      Radera
  2. Hej!
    Ledsen att spräcka din bubbla, men frukt nu för tiden är allt annat än nyttigt tyvärr, mest vatten och fruktsocker och mängden nyttigheter i frukt (vitaminer och mineraler) är numera försvinnande små.

    SvaraRadera