söndag 12 mars 2017

Har du koll på din ekonomi?

Denna veckan har vi diskuterat ekonomi på jobbet. Eftersom det är något som intresserar mig mer än de vanliga samtalsämnena, som brukar vara melodifestivalen eller andra tortyrmetoder, så var även jag involverad.

Det som diskuterades var om man hade koll på sin ekonomi, hur mycket pengar som kommer in och går ut och vad pengarna går till. Resultatet visade sig vara skrämmande och alldeles för många hade inte den minsta koll på var deras pengar tog vägen.

En person berättade att enda sättet han ser att han går plus är att det finns några kronor kvar på kontot när nästa lön kommer in. Inte en krona fanns sparad som en buffert och vad han gör om det kommer en oförutsedd större utgift en månad hade han inget svar på.

Att alla inte är som jag, som har koll på var varje krona går till, det kan jag förstå. Men nu talar vi om vuxna människor som inte vet vad de betalar i t.ex. hyra eller el en vanlig månad. De betalar räkningarna som kommer in utan att tänka på vad pengarna går till. En hyresvärd skulle t.ex. kunna höja hyran med 20% en månad och flera av dem skulle betala utan att reagera.

Med tiden när inkomsterna ökar i form av höjd lön så kommer dessa personer automatiskt att öka sina utgifter. Det ända de tänker på är att det finns lite över på kontot i slutet av månaden.

Många på min arbetsplats är ganska unga men jag hade dock lite större förhoppningar på att de skulle ha bättre koll. Hur det ser ut i svenska samhället i övrigt vet jag inte men jag gissar att det inte är mycket bättre där. Det vore nog ingen dålig ide att införa privatekonomi som ett obligatoriskt skolämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar