söndag 7 januari 2018

Gamla och nya mål

Nytt år och då passar det väl bra att utvärdera förra årets mål och se hur det gick. Jag hade flera olika mål för 2017 men eftersom denna blogg handlar om ekonomi och sparande så var det endast mål fokuserade på ekonomi som jag berättade om här.

Sparande
Mål 2017: 230 000 kr
Resultat: 265 000 kr

Detta målet klarade jag lätt eftersom jag lyckades hålla nere mina utgifter mer än väntat vilket gjorde att det blev en hel del över till sparande. Jag är mycket nöjd med att ha sparat så mycket och det var 40 000 kr mer än 2016.

Utdelningar
Mål 2017: 75 000 kr
Resultat: 82 811 kr

Jag tyckte jag tog i lite extra när jag satte detta målet men jag klarade det med god marginal. Den största anledningen var att jag investerade en hel del i aktier som gav mig utdelning redan första året.

Övriga inkomster
Mål 2017: 12 000 kr
Resultat: 6 759 kr

Målet var att få in lite extra inkomster under året från olika källor. Jag får erkänna att jag varit lite lat när det gäller detta och därför misslyckades jag med att uppnå målet och fick bara in lite mer än hälften.

Mål 2018


Sparande: 250 000 kr
Jag tror att både mina inkomster och normala utgifter kommer att ligga på samma nivå som förra året. Jag planerar att lägga lite mer pengar på t.ex. resor, så därför blir målet att spara lite mindre än 2017. Som vanligt så kommer jag att använda alla pengarna som sparas till att köpa nya aktier.

Utdelningar: 115 000 kr
Årets mål blir att få 115 000 kr i utdelningar under året. Jag hoppas att några bolag höjer utdelningen och så kommer jag att hinna köpa lite aktier innan utdelningssäsongen börjar till våren. Det kan ändå bli tufft att nå målet.

Extra inkomster: 10 000 kr 
Jag misslyckades med att nå detta målet förra året så jag justerar ner summan lite i år.

Extrajobb
Ett nytt mål för året blir att skaffa ett extrajobb. Det kommer troligen bli så att jag startar ett eget bolag så att jag kan ta något roligt frilansuppdrag vid sidan om mitt normal jobb. Jag sätter ingen speciell summa som jag vill uppnå utan målet är att få i gång allt och få minst ett uppdrag som ger pengar.

Resor
2017 var ett dåligt år för resor för min del så detta året är planen att resa mer. Jag har mycket idéer och lösa planer men inget är bestämt ännu. Utmaningen är att resa så mycket jag kan men utan att det kostar för mycket pengar.

4 kommentarer:

  1. Jag satt och räknade precis innan jag läste din blogg på hur mycket jag skulle klara mig på som singel. Kom fram till ca 8-10000 sek/mån inkl resor, nöjen och fritid. Ser att du har som mål nästa år att få ut nästan 10000 sek/månad. Det måste ju kännas som bra eller? Kommer du att sluta med ditt fast jobb då och bara köra eget? Nu är jag inte singel utan har sambo och 2 tjejer så vi ligger på ca 25000 sek/månad just nu. Mitt mål är att gå i förtid vid 55 år och få ut ca 8000 sek extra/månad från utdelningar utöver tjänstepensionen.
    /Kör hårt

    SvaraRadera
    Svar
    1. 8-10000 kr per månad med resor och nöjen låter lite lågt. 10000 kr/månad täcker precis mina kostnader så jag behöver lite mer marginal. Mitt mål är minst 15000 kr/månad eller lite mer innan jag slutar jobba. Får jag sedan in lite extra pengar av att köra eget så är det bara en bonus och inget jag ska vara beroende av.

      Radera
    2. En anledning att jag skulle klara mig bra på 10000 sek/mån är att lägenheterna här uppe i Norrbotten har lägre hyror. Inga problem att hitta en fin 2:a centralt för ca 3-4000 mån/sek. Billig bil och laga all mat själv samt att planera alla aktiviteter (fritid, nöjen mm) noggrant. Sen att man skulle gärna kunna konsulta lite extra då och då via tex egen firma som även jag har.
      /Kör hårt

      Radera
    3. Med en sådan hyra så skulle jag också kunna få ner utgifterna. Man kanske skulle flytta till norrbotten :)

      Radera