måndag 20 maj 2024

Dålig lönehöjning

I förra veckan hade vi årets lönesamtal och som vanligt sker det lite sent. Så brukar det vara på företaget men eftersom den nya lönen gäller retroaktivt från januari så gör det inte så mycket.

Det gick rykten att årets lönehöjning skulle vara dålig och så blev det också. Potten med pengar som gick till högre löner var mindre än tidigare år. I vanliga fall så brukar alla få en viss procent men i år så fick en del inget alls medan andra fick en liten höjning. Jag var en av de som fick den maximal höjning och det var 2 procent. Det var en av de lägsta lönehöjningar som jag någonsin fått så jag var inte precis nöjd. Många andra var heller inte nöjda men det finns inte så mycket annat att göra än att byta jobb.

Jag lever ett enkelt liv med låga utgifter men fram för allt det senaste året så har även jag drabbats av inflationen. Alla utgifter har ökat och det har ökat mer än vad jag får i lönehöjning så det blir mindre pengar kvar varje månad. Jag har dock stora marginaler så det har ingen större påverkan på min ekonomi.

Även detta året så saknar jag energi för att byta jobb så det är bara att acceptera läget och hoppas att jag kan sluta jobba helt om inte allt för lång tid så jag slipper denna årliga besvikelse.

6 kommentarer:

  1. Hej Money for Nothing.

    Tror många är besvikna på de senaste årens löneökningar eftersom inflationen vart så hög. För egen del har jag börjat vänja mig med det. Tycker dock det är värre när arbetsmiljön blir sämre. Därför har jag alltid fokuserat på att försöka jobba på ett ställe där jag trivs. Men jag kan känna att motivationen blivit sämre på senare tid och det är tråkigt. Nu drar jag till Norge och hoppas det kan ge lite ny motivation. Som liten tröst har jag själv 28000 i grundlön och har på senare tid endast jobbat runt 75 % så det har inte vart så fett. Även om jag jobbar i Norge kommer jag som bäst upp i din lön och så mycket har jag aldrig tjänat tidigare i mitt liv. Hoppas motivationen kommer tillbaka snart. Mot FIRE.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobba där man trivs är viktigt men för egen del så måste jag nog byta bransch för att få tillbaka motivationen och det orkar jag inte riktigt nu.

      Norge låter spännande och kul med högre lön.

      Radera
    2. 1,7% hehe. Det är inte hela världen och att ens spara på ett konto kommer ge så mycket pengar i framtiden att man kommer bada i pengar så det gör inget med det långsiktiga tänket men jag förstår dilemmat. Ju mer desto bättre om man nu vill öka inkomsten den vägen.

      Radera
  2. Hej!Du skall vara glad att du inte är egenföretagare i åkeribranschen för där får man betalt det som speditören eller kunden vill betala dig utan att du har särskilt mycket att säga till om.Trots detta kunde jag pensionera mig redan 2018 när jag var 52 år tack vare många långa arbetsveckor på mestadels 60-70 tim/vecka.Jag kommer ihåg min tid i transportindustrin, men jag saknar den inte det minsta med tanke på alla idioter som använder sig av "råkapitalist" där den som har pengarna är den som bestämmer när det gäller hur lite man skall få i ersättning för att utföra sina tjänster för en massa idioter...."suck"...!!Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter tufft och jag kan tänka mig att det inte är så lätt som egenföretagare.

      Starkt då att kunna pensionera sig vid 52, vid den åldern så hoppas jag också vara fri från jobbet.

      Radera
  3. Fick 3,8%, frugan får 2 löneökningar i år.. gillar jobbet, men hade velat ha mer egentid.. svårt dock o gå ner i tid med min tjänst 😔

    SvaraRadera