fredag 12 januari 2024

Bra utdelningsår

Förra årets utdelningar är nu summerade och det blev ett nytt rekord igen. Jag hade hoppats på att kanske nå 300 000 kr men det blev mycket mer än så och slutade på 324 050 kr. En klar förbättring mot året innan då jag fick 258 078 kr. Förutom pandemiåret 2020 så har utdelningarna ökat varje år.

Anledningen till att det blev mer än förväntat var en del extrautdelningar men främst den svaga kronan. Jag har en stor del utländska aktier och med en dollar som kostat över 11 kr under året så blir det mer pengar än vanligt när utdelningen räknas om till kronor.

Av samma anledning så ser det sämre ut för årets utdelningar. Kronan har stärkts den senaste tiden och samtidigt har några innehav sänkt eller pausat utdelningen vilket kommer ge mindre pengar i år. Just nu säger prognosen 306 000 kr men jag kommer hinna köpa fler aktier under året och så hoppas jag på ökningar från vissa innehav som t.ex. bankerna så målet är ändå att få mer utdelningar än förra året.

Utdelningarna täcker med god marginal mina utgifter men jag känner mig ännu inte helt säker och vill ha mer marginaler. Därför blir det jobb ett litet tag till så jag kan fortsätta fylla på med nya aktier medan alla utdelningar återinvesteras.

Portföljen hade ett svängigt år men slutade på plus. Det blev en uppgång med 8.10% som visserligen är sämre än index men jag är ganska nöjd ändå. Vid årets slut så var portföljvärdet på nya rekordnivåer.

6 kommentarer:

  1. Grattis till fint utdelnings år. +300k är inte fy skam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, 300k var ett mål jag haft ett tag så var skönt att äntligen nå det.

      Radera
  2. Grattis till ett kanonfint utdelnings år! Gillar din portfölj det är en rejäl riskspridning i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack
      Det är skönt med riskspridning ibland. Jag har några surdegar i portföljen men när de inte är så stor del totalen så påverkar det inte så mycket även om något innehav rasar i värde.

      Radera
  3. Grattis, fasen va grymt att komma över 300k. Min portfölj ligger också på typ 5,2mkr och jag gled in på typ 200k. Ändå kollar jag på dina största innehav så ser vi rätt lika ut. Vilka är dina största utdelare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har några högutdelare som ger mycket. Topp 5 som ger mest är:

      Swedbank
      Avance Gas
      Nordea
      Enbridge
      Omega Healthcare

      De utgör tillsammans ~20% av portföljen och ger ~100k i utdelningar.

      Radera