måndag 25 september 2023

Ingen lön

Det är nästan precis 20 år sedan jag avslutade min universitetsutbildning, började jobba och tjäna pengar. Jag har bytt arbetsgivare några gånger på vägen men har jobbat heltid utan avbrott sedan dess. Det betyder också att det har trillat in en lön på kontot varje månad i många år. Den sviten bryts denna månaden.

Under de senaste åren har jag tagit fyra veckor semester varje sommar. Det har alltid känts för kort så förra sommaren så bestämde jag mig att vara ledig lite längre. Jag hade en massa sparad semester så förutom mina vanliga fyra veckor så var jag ledig ytterligare sex veckor. Tio veckor ledigt var som förväntat hur skönt som helst och jag märkte stor skillnad på hur utvilad jag var när jag senare började jobba igen.

När det var dags för årets semester så hade jag ingen lust att gå tillbaka till fyra veckor ledigt men denna gången hade jag ingen sparad semester att plocka ut. Det blev ändå tio veckor ledigt även denna sommaren, fyra veckor betald och sex veckor obetald. Eftersom lönen släpar efter en månad och jag inte jobbade något i augusti så blir det ingen lön alls denna månaden.

Ekonomiskt så påverkar det inte så mycket. Jag har ett välfyllt buffertkonto som jag får ta lite av för att betala räkningarna. Jag brukar också köpa aktier för det som blir över av lönen och den traditionen vill jag inte bryta så det fick även bli en summa från buffertkontot som skickades till Avanza.

Det känns ovant att inte få någon lön men då mitt mål är att sluta jobba så kanske det är lika bra att vänja sig. När jag tänker tillbaka på den extra lediga tiden under sommaren så tycker jag fortfarande det var värt det. Ledigt tid betyder mer för mig än pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar