tisdag 15 november 2022

Minskat i Castellum

Idag kom nyheter från Castellum där de meddelar att de pausar utdelningen för att värna om bolagets kreditbetyg. Det var väl ingen jättestor överraskning efter att nya storägaren Roger Akelius gick ut i media och sa att ha tycker att Castellum inte ska dela ut några pengar nästa år och nu blev det också så. Utdelningen pausas alltså men utdelningspolicyn blir kvar och jag är ganska säker på att utdelningen kommer tillbaka i framtiden.




Jag har köpt en del aktier i Castellum den senaste tiden, mycket på grund av den stabila utdelningen så det här var en tråkig nyhet. Därför valde jag idag att minska mitt innehav genom att sälja hälften av mina aktier. Jag tycker fortfarande att Castellum är ett bra bolag och vill behålla en del aktier men jag vill inte att ett av de största innehavet i min utdelningsportfölj inte delar ut några pengar. Om utdelningen kommer tillbaka i framtiden så kommer jag säkert att fylla på med mer aktier igen.

För pengarna som jag fick från försäljningen så valde jag att fylla på tre befintliga innehav, Inwido, Volvo och XACT Norden Högutdelande. Jag köpte inte för allt så jag har en del pengar kvar som jag ska fundera på vad jag ska göra med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar