torsdag 30 juni 2022

Inköp Juni

Innan midsommar, när andra köpte sill och snaps så köpte jag i stället mer aktier för månadens lön. Det har varit dåligt med utdelningar i juni så jag hade inte så mycket extra att handla för denna gången.

När börsen nu går ner så finns det många aktier som jag vill köpa, många utländska och då främst i USA. Men med en dollarkurs över 10 kr så tar det emot att köpa något utanför Sverige så därför blev det bara svenska köp denna månaden.

XACT Norden Högutdelande


Castellum


Intrum


Volvo






Jag tog in ett nytt innehav när jag köpte XACT Norden Högutdelande. Jag vill gärna utöka antalet börshandlade fonder som jag äger och denna har jag länge haft på bevakningslistan. Jag äger visserligen flera av fondens innehav direkt men jag ser det ändå som att jag diversifierar portföljen ytterligare när jag köper denna. Det mesta av månaden pengar gick till att köpa XACT Norden Högutdelande och jag kommer att fylla på flera månader framåt.

Fastighetsbranschen har det tungt just nu med stigande räntor eller i alla fall deras aktier. Jag kunde inte låta bli att fylla på med mer av en så stabil utdelare som Castellum. Kanske kommer det att gå ner mer men i så fall kommer jag att köpa ännu fler aktier.

Några nya aktier blev det också i Intrum och Volvo. Det sista är ju ett nytt innehav från förra månaden så där vill jag också öka i framtiden.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1 591 kr.

2 kommentarer: