fredag 31 december 2021

Inköp December

Det är några timmar kvar av 2021 men än kan jag inte summera året eftersom börsen i USA och Kanada är öppen även idag. Det ser dock väldigt bra ut och jag är mycket nöjd med året.

Även sparandet har gått enligt plan och jag har köpt aktier varje månad efter att lönen har trillat in. December är den sämsta utdelningsmånaden för året så jag hade mindre pengar att köpa för än vanligt. Tack vare att Resurs Holding delade ut aktier i försäkringsbolaget Solid, vilka jag sålde direkt, så blev det en hygglig summa att handla för till slut ändå.

Dagen före julafton så köpte jag de sista aktierna för året och det blev detta:

Telia


Samhällsbyggnadsbolaget i Norden D


Altria






Precis som förra månaden så köpte jag mer aktier i Telia och den största anledningen var att jag inte kom på något bättre. Jag tycker det mesta känns dyrt just nu så jag vill placerar pengarna i något stabilt så länge och då fick det bli mer Telia.

Jag fortsätter även att bygga upp mitt innehav i Samhällsbyggnadsbolaget i Norden D. Jag börjar närma mig mitt mål i antal aktier, något som jag troligen når nästa månad, och sedan får jag fundera ut något nytt att köpa.

Det fick också bli en del aktier i tobaksbolaget Altria för att jämna till innehavet något. Altria har gått bra på börsen senaste månaden och ger fint med utdelningar.


Köpen ökar min årliga utdelning med 2 915 kr.

3 kommentarer:

  1. Vilket antal i sbb d är målet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 4000 är målet vilket blir strax under 3% av portföljen.

      Radera
    2. OK och 2000 kr/kvartal. Hm, kanske får öka lite till. Har 1000 st idag.

      Radera