onsdag 9 juni 2021

Klövern pref & Brookfield Property Partners

När jag köper aktier så vill jag helst inte behöva lägga allt för mycket tid på att hålla koll på mina innehav. Självklart noterar jag om det kommer några avgörande nyheter som på något sätt påverkar mina innehav och som gör att jag behöver agera men helst vill jag att allt rullar på av sig själv. Med över 40 innehav i portföljen så händer det dock rätt ofta något.

Klövern pref

Det känns som om preferensaktier inte är så eftertraktat längre för nu försvinner den sista från min portfölj. Jag hade tidigare Akelius pref men de gjordes om till D-aktier i stället. Nu är det Corem som köper upp Klövern och man får då möjligheten att byta Klövern pref mot Corem pref eller Corem D. 

Jag har valt att byta till Corem D för det känns bara som en tidsfråga innan även Corem pref försvinner och så får man lite mer utdelning med Corem D. Jag har inte bestämt mig ännu om jag kommer att behålla min Corem D, om jag ska minska eller rent av sälja allt och bara ha kvar Akelius D.

Sista dagen att svara på erbjudandet är i morgon så äger du Klövern pref och ännu inte svarat så är det hög tid att göra det nu.

Brookfield Property Partners

Ett annan aktie som snart försvinner är kanadensiska Brookfield Property Partners då de köps upp av Brookfield Asset Management. Affären offentliggjordes i början av året och sedan höjdes budet senare och allt ska blir klart nu i tredje kvartalet. 

Brookfield Property Partners hade det jobbigt under förra året men utdelningarna har fortsatt att komma in så det är lite tråkigt att de försvinner. När priset på aktierna gick upp till ungefär samma nivå som budet så valde jag att sälja min aktier redan nu och placera pengarna i andra innehav som jag köpt den senaste tiden som W. P. Carey, British American Tobacco och Omega Healthcare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar