söndag 19 november 2017

Black Friday hysteri

På fredag den 24:e november så är det Black Friday, om nu någon har lyckats missa det. Black Friday kommer från USA och är den största shopping och readagen och markerar starten på julhandeln. Nu har det spridit sig till Sverige och i år tycker jag det är värre än vanligt. Varje butik som säljer något verkar har rea eller någon annan form av erbjudanden.

I går fick jag hem den kommande veckans reklamblad från olika butiker och såg att även City Gross hade Black Friday erbjudanden. När det till och med spridit sig till livsmedelsbutikerna så tycker jag det har gått lite för långt.

Det räcker heller inte med en enda dag, utan flera butiker kör Black Friday hela veckan och vissa "smygstartade" rean redan förra veckan. Lika illa är det med t.ex. mellandagsrean som brukade infalla mellan jul och nyår men som nu startar flera dagar tidigare. Fortsätter det så här så börjar väl julhandeln om några år runt midsommar.

Jag tycker ganska illa om dagens konsumtionssamhälle och tycker att allt har gått för långt. Behöver vi verkligen en speciell shoppingdag?, räcker det inte med att vi handlar som tokar de andra 364 dagarna på året. Det mesta vi köper är saker som vi inte behöver och som vi lätt skulle kunna vara utan. En massa pengar kostar det också, och jag har lite svårt att känna sympati med personer som säger att det är svårt att få pengarna att räcka till samtidigt som de shoppar som om det inte fanns någon morgondag.



Vi som inte vill vara med på shopping-karusellen har dock ett alternativ. Den 24:e november råkar också var dagen då "Buy Nothing Day" ("en köpfri dag" på svenska) infaller. Man ska då inte handla något alls på 24 timmar som en protest mot konsumtionssamhället. Detta låter som något som passar mig lite bättre, men endast en köpfri dag låter lite mesigt så jag firar Buy Nothing Day de flesta dagarna på året.

Det finns dock en positiv sak med Black Friday och det är att Avanza brukar ha courtagefri handel för amerikanska aktier. Denna gången sammanfaller det också med utbetalning av lönen vilket gör det extra attraktivt. Jag har inte sett om Avanza kommer köra det i år också, men jag hoppas det, och jag kommer då att överväga lite mer amerikanska aktier för månadens inköp.

4 kommentarer:

  1. Äntligen någon som drar igång det! Avanza har ju kört två senaste åren och med tanke på att de skickat Nicklas till USA för att göra reportage senaste veckan så vore det nästan märkligt om de inte kör en kampanj.

    Än märkligt tycker jag är att de inte har gått ut med någon information ännu. För egen del har det gjort att jag inte har köpt lika mycket aktier som vanligt eftersom jag vill spara likvider till en ev. Black Friday-kampanj som i år infaller före löneutbetalningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man tycker att Avanza borde kunna ge information om hur det blir lite tidigare. De är ju inte så att de bestämmer sig dagen innan om de ska köra kampanj eller inte. Jag är inte helt säker men jag har ett svagt minne av att de var sena med informationen förra året också.

      Radera
  2. En sak jag själv retar mig på är att vissa butiker faktiskt stoltserar med att de har öppet varje dag året runt även julafton. Är det verkligen nödvändigt? Eller är det så att vi blir så bekväma och går i fällan att handla i sista sekunden för att vi vet att det är öppet? Hade vi konsumenter bojkottat att gå i äffärer ju o nyår hade butikerna nog slutat upp med det tillslut men nu verkar det ändå som om det lönar sig för dem att ha öppet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan tycka att folk borde vilja göra andra saker än att shoppa på julafton. Som du säger så måste det ju löna sig om de nu fortsätter att ha öppet.

      Radera