lördag 5 augusti 2017

Minskat Betsson, köpt Skanska

Igår gjorde jag en mindre förändring i portföljen. Det hör inte till vanligheterna att jag säljer aktier men det händer ibland och igår var det dags.

Minskat Betsson

Jag valde att sälja 20% av mitt innehav i Betsson eftersom jag tror att de pengarna kan göra bättre nytta på andra ställen. Betsson är ett av de bolag som jag har ägt längst och jag köpte mina aktier för runt 50 kr. Sedan dess har aktien stigit till 150 kr som högst för att sedan falla tillbaka till mellan 70 och 80 kr där de är idag. När de låg på toppen så var Betsson ett av de största innehaven i portföljen.

Under våren meddelade Betsson att de ändrar sin utdelningspolicy och ska nu dela ut 50 procent av resultatet i stället för 75 procent som det vara tidigare. Detta gör att utdelningen mycket sannolikt blir lägre nästa år vilket jag inte gillar. Jag kommer inte att sälja alla mina aktier i Betsson men troligen kommer jag att minska med ytterligare 20%.

Köpt Skanska

För pengarna från försäljningen så tog jag in ett nytt bolag i portföljen, Skanska. Jag har länge haft Skanska på bevakningslistan men har hela tiden tyckt att den var för dyr. När de nu kom med en vinstvarning och priset gick ner så passade jag på att köpa mina första aktier. Jag tror att det bara är en tillfällig nergång och att de återhämtar sig. Jag tycker att det ständigt kommer nya pressmeddelanden om att de tecknat stora kontrakt så på lite längre sikt så tror jag att det är ett bra köp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar