lördag 26 augusti 2017

Inköp Augusti

I går kom lönen in på kontot och då var det som vanligt dags att köpa nya aktier. Denna månaden har jag funderat ganska mycket på vad jag skulle köpa, och ändrat mig flera gånger, men till slut bestämde jag mig för att köpa detta.

Skanska

Det största köpet denna månaden blev Skanska. Priset på aktien fortsätter att gå ner och direktavkastning börjar bli riktigt fin. På längre sikt så tycker jag att det är ett bra köp och jag kommer inte att tveka att köpa mer om priset håller sig på dessa nivåer eller går ner ännu mer. Skanska är ganska ny i portföljen så innehavet är fortfarande ganska litet.

TransAlta Renewables

Ytterligare ett bolag letade sig in portföljen när jag köpte mina första aktier i TransAlta Renewables. Bolaget är känt på diverse bloggar och jag har haft det på bevakningslistan en längre tid. Jag vill gärna öka min exponering mot Kanada och har letat efter ett nytt bolag, helst i någon bransch där jag inte redan äger så mycket aktier. Förnybar energi borde vara bra för framtiden och med månadsutdelning och bra direktavkastning så blev det TransAlta Renewables.

Sabra Health Care

Under månaden blev sammanslagningen av Care Capital Properties och Sabra Health Care klar. För varje aktie i Care Capital Properties så fick man 1.123 aktier i Sabra Health Care. Jag hade bara ett litet innehav, så mina 90 aktier blev totalt 101 aktier i Sabra Health Care. Eftersom jag är allergisk mot udda antal aktier i portföljen, och inte ville sälja bara en, så köpte jag nio nya. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag ska göra med innehavet på lite längre sikt. Jag vill vänta och se vad resultatet och utdelningen blir nu efter sammanslagningen.

Omega Healthcare Investors

Jag köpte även ytterligare en liten post i Omega Healthcare Investors. Hög direktavkastning som ökar varje kvartal lockar och bolaget tillhör en av mina favoriter.


Köpen ökar min årliga utdelning med 2010 kr och totalt täcker den nu 67% av mina kostnader.

3 kommentarer:

  1. Trevlig blogg! Men jag tycker din är alldeles för stor men det är nog för att din strategi är väldigt annorlunda från min!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack
      Ja, det börjar bli rätt många bolag i portföljen men jag tycker att jag fortfarande kan hålla koll på alla. Det kommer dock inte bli så många nya utan jag funderar i stället på att minska antalet lite.

      Radera