onsdag 31 januari 2018

Resa eller spara

Förutom mina fasta kostnader som hyra och mat så spenderar jag inte så mycket pengar. Det är inte så att jag tvingar mig själv att avstå från att köpa saker utan jag har helt enkelt inget behov. De flesta av mina fritidsintressen är gratis eller väldigt billiga och andra aktiviteter som kostar pengar som att vara ute och festa har jag inget intresse av. Det enda i nöjeskategorin som jag lägger pengar på är någon biobiljett ibland, någon enstaka middag på restaurang samt biljetter till några av det lokala hockeylagets matcher per säsong.

Det finns dock en sak som jag lägger pengar på och det är resor. Jag älskar att resa och upptäcka nya platser och även om jag försöker hålla nere kostnaden genom att hitta billiga alternativ så kostar det en del pengar.




Ett av målen för året var att resa mer och då tycker jag det var dags att ta tag i det redan nu, så i slutet av februari blir det 4 veckor i Thailand. Det kanske inte är den där äventyrliga resan till outforskade områden som jag egentligen är ute efter men jag ser verkligen fram emot några veckor ledigt på varmare breddgrader. Jag har besökt Thailand otaliga gånger och trivs bra där så detta blir nog inte helt fel.

Men kalaset ska betalas också, och totalt går det på runt 14 000 kr för allt. Det är främst flygbiljetterna till Thailand som kostar pengar och så ska jag flyga lite inom landet vilket är billigt men ändå kostar. Resan betalas med pengar från mitt buffertkonto så mitt normala sparande och aktieköp varje månad påverkas inte direkt. Sedan kommer jag att sätta tillbaka lite pengar varje månad till buffertkontot tills det är tillbaka på samma nivå som innan. Detta gör ju att i slutändan så blir det ändå 14 000 kr mindre som går till aktieköp när jag summerar året. Idag sparar jag ungefär 20 0000 kr per månad från lönen, så kostnaden för den här resan är mindre än en månads sparande.

För mig som inte köper så mycket så kunde man tro att det skulle kännas svårt att betala 14 000 kr på kort tid. Skulle jag köpa hemelektronik eller något annat onödigt så skulle jag ha en stor klump i magen, men när det gäller resor så är det inga problem.

Som många andra vill jag också blir ekonomisk fri så snabbt som möjligt och det mest optimala vore då att spara så mycket det bara går och inte spendera några pengar mer än nödvändigt. Vägen till friheten skulle då bli ganska tråkig så jag tycker det är viktigt att man unnar sig något ibland, även om det kostar lite pengar, och för min del så är det resor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar