måndag 1 januari 2018

Rapport December

Det nya året har börjat, men innan jag vänder blad så ska december månad summeras.

Jag publicerade månadsrapporter hela förra året och jag har funderat på om jag ska fortsätta göra det även detta år. Troligtvis kommer jag att fortsätta eftersom rapporterna ger mig en överblick över hur det har gått, samt så tvingar inläggen mig att verkligen sammanställa siffrorna varje månad. Nu andra året så blir det också lite roligare eftersom jag kan jämföra med samma månad föregående år.





Inkomster: 30 143 kr

Inkomsterna utgörs av min lön och var samma som förra månaden.

Utgifter: 9 192 kr

Utgifterna för december var lägre än vad jag räknade med. Eftersom jag har använt mitt kort när jag köpte julklappar och annat så ska det inte betalas förrän nästa månad.

Jag har haft som ett mål för året att mina utgifter i snitt ska ligga under 10 000 kr per månad. Nu är året slut och jag kan konstatera att snittet blev 10 028 kr. Det var retfullt nära men jag får försöka klara det nästa år i stället. Snittet för 2016 var 10 325 kr så det är en liten förbättring.

Extra Inkomster: 459 kr

Det var dåligt med extra inkomster under december och under snittet för året.

Utdelningar: 2 432 kr

December är den sämsta utdelningsmånaden på hela året. Jag fick 2 432 kr vilket ändå är 116% mer än än samma månad förra året.

Total fick jag 82 811 kr i utdelningar för året.

Portföljen: -0.81 %

Det blev ytterligare en månad med minus i portföljen om man inte räknar med nya insättningar. Det såg länge bra ut och jag trodde att jag skulle sluta på plus, men de sista börsdagarna så gick det ner en del.

Totalt gick portföljen upp 3.78% för året. Det är väl inte jättebra men bl.a. banker och HM drog ner resultatet.

Jag förde över 20 000 kr till Avanza under december och totalt var portföljen vid månadsskiftet värd 1 800 243 kr.

Bloggen

Antalet besökare på bloggen ökande med 35% under december vilket jag gillar.

Målet för antalet följare på Twitter var 200 för månaden. Det gick bättre än så och ökade med 60 till totalt 246. Jag hoppas på över 300 när januari är slut och vill du följa mig så heter kontot @moneyfnothing och du hittar det här.

Övrigt

Några dagar ledigt mellan jul och nyår var inte fel men i morgon är dags att börja jobba igen. Mitt mål är ju att sluta jobba under 2020 och om jag jobbar hela det året så är det 752 arbetsdagar kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar