söndag 3 december 2017

Rapport November

Året är inte riktigt slut än men jag har redan börjat tänka på och planera för nästa år. Innan dess så ska november summeras och jag kan konstatera att jag funderat mycket på tidig pension och att sluta jobba den senaste tiden.

Bloggaren Utdelningsseglaren meddelade för några dagar sedan att det var slut med jobb och även miljonär innan 30 kommer sluta jobba nästa år. Detta är så klar jätteroligt för dem och visar att det går att sluta jobba tidigare om man vill. Jag önskar att jag själv skulle kunna göra som dem men jag får vänta ett par år till.





Inkomster: 30 143 kr

Inkomsterna utgörs av min lön och var samma som förra månaden.

Utgifter: 11 048 kr

Utgifterna för november var något högre än vad jag räknade med. Det var främst utgifterna för mat som var högre än normalt och så skulle nästa års försäkring betalas.

Förfallodatum för försäkringen var i början av januari så jag skulle kunna ha väntat med att betala den till nästa månad, men jag brukar alltid betala räkningar så fort jag får dem. Det blir ju inte billigare för att jag väntar en extra månad.

Extra Inkomster: 793 kr

De extra inkomsterna var ungefär samma som förra månaden, d.v.s. inte så mycket.

Utdelningar: 11 101 kr

November är den tredje bästa utdelningsmånaden på året och denna gången fick jag över 11 000 kr vilket är 96% mer än samma månad förra året. Jag kan också notera att utdelningarna för november var några kronor mer än mina utgifter vilket betyder att jag skulle klarat mig helt utan lön denna månad och ändå gå plus.

Total har jag nu fått 80 379 kr i utdelningar för året.

Portföljen: -1.73 %

Det blev ytterligare en månad med minus i portföljen om man inte räknar med nya insättningar. Jag får trösta mig lite med att jag för en gångs skull var bättre än index.

Jag förde över 20 000 kr till Avanza under november och totalt var portföljen vid månadsskiftet värd 1 791 000 kr.

Bloggen

Antalet besökare på bloggen ökande med 30% under november vilket var glädjande även om det är från låga nivåer.

Även antalet följare på Twitter ökade med 43 sedan förra månaden. Vill du följa mig så heter kontot @moneyfnothing och du hittar det här. Målet för december är att gå över 200.

Övrigt

Det har inte hänt så mycket spännande under november heller och det känns mest som man jobbar av månaden. Jag har fortsatt att träna bra vilket gjort att jag känner mig starkare än på länge. Jag har i stort sätt lyckats undvika förkylningar och annat som jag normalt brukar drabbas av och jag tror att det beror på träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar