söndag 5 november 2017

Utdelningsregn i november

Mängden utdelningar från mina aktier fördelar sig ganska ojämnt över året där det mesta kommer i april och maj. Anledningen till det är att min portfölj består av en stor del svenska aktier som brukar dela ut under våren. Men så finns det andra månader, som nu i november, där det också trillar in en stor del pengar. På sidan Utdelningar kan ni se hur mina utdelningar fördelar sig över året.



För mig är november den tredje bästa utdelningsmånaden och om jag har räknat rätt så är det 17 företag som kommer att ge mig pengar under månaden. Förutom mina aktier som delar ut varje månad som t.ex. Boston Pizza och NorthWest Healthcare så får jag pengar från preferensaktier bl.a. Akelius och en del utländska bolag som AT&T, Omega Healthcare Investors och Marine Harvest. Även några svenska bolag har valt att dela upp utdelningen på flera tillfällen och både NCC och Hennes & Mauritz har utdelning nu i november.

Innehaven i några av bolagen är än så länge ganska små och då blir det inga stora summor i utdelning. Total räknar jag med runt 11 000 kr i utdelning under november. Det är inte helt fel och pengarna täcker alla mina utgifter under månaden som brukar ligga på runt 10 000 kr. Så för åtminstone en månad så lever jag på helt på utdelningarna.

3 kommentarer:

  1. Grüße an alle deutschen Dividendenfreunde

    SvaraRadera
  2. Fina utdelningar du har nu i November :-) Även jag har en ganska bra utdelning denna månad, dock endast från H&M. Annars är hösten ganska tråkig ur utdelningsperspektiv för min del. Skulle vara kul att ha lite mer utdelningar under höstsäsongen. Men fokuserar främst på bolag jag vill äga på lång sikt, så utdelningens datum är en andra prioritet. Men förhoppningsvis kommer jag ta in några kvartalsutdelare så småningom. Dessa brukar vara bra för att sprida utdelningarna mer jämt :-) Hur ser du på NCC i dagsläget? Tycker du aktien är köpvärd just nu? Har funderat lite på den eller Peab som komplement till min Skanska investering.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att köpa en aktie bara för att de har utdelning på ett visst datum är nog ingen bra ide. Då är det bättre att som du gör och fokuserar på bra bolag att äga på lång sikt.

      Jag är lite skeptisk till NCC just nu. Priset har gått ner en del den senaste tiden så direktavkastningen är bra men de verkar har lite problem och gör nedskrivningar i olika projekt. Jag behåller mina aktier och kommer inte att öka den närmaste tiden. Jag gillar Skanska betydligt mer och kommer att fylla på där i stället.

      Radera