torsdag 9 november 2017

Reklam för lån

Jag vet inte om det är bara är jag, men jag tycker att mängden reklam för olika typer av lån har ökat den senaste tiden. Internet, TV, tidningar och varenda reklamutskick verkar ha någon annons som berättar hur lätt man kan låna pengar utan säkerhet.

För ett antal år sedan när SMS-lånen kom så klagade politiker och andra på att det var för enkelt att ta lån och folk blev skuldsatta eftersom de tog lån med skyhöga räntor. Dessa ockerräntor skulle förbjudas till varje pris men jag vet inte om det ledde till några nya regler eller lagar. Nu däremot så är det tyst och ingen verkar protestera även om det fortfarande är lätt eller till och med lättare att ta lån.

Om det är något som svenskar inte behöver så är det mer lån. Vi lånar pengar som aldrig förr och det är inte bara lån till bostäder som ökar utan man lånar till resor och annan konsumtion vilket enligt mig är helt fel.




För en tid sedan så fick jag ett utskick från Swedbank som jag reagerade negativt på. De undrade om jag inte skulle låna pengar till att renovera köket eller samla mina andra lån till en billigare ränta. Nu har jag inga andra lån och jag har heller inget intresse av att ändra i mitt kök men jag gillade inte att bli "uppmuntrad" till att låna pengar av min bank.

Bankerna är ju ett vinstdrivande företag som alla andra och har ett intresse av att jag ska låna pengar hos dem men jag hoppades att de skulle undvika att göra reklam för det, i alla fall reklam som var direkt adresserad till mig. Men det kanske är att hoppas för mycket.

2 kommentarer:

  1. Du har helt rätt i att det är helgalet att låna pengar till resor och konsumtion. Man undrar ju hur folk tanker egentligen? Jag har Inga pengar men jag tanker ändå spendera..
    Att banken gör utskick och närmast propsar på att låna ut pengar är inget bra tecken men föga förvånande, de lever ju på att låna ut till oss medborgare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar också hur man tänker när man lånar till konsumtion. Det kanske är så att man bara tänker på sina nya saker och inte på konsekvenserna när de ska betalas.

      Radera