söndag 26 november 2017

Inköp November

I fredags var det lön igen och som vanligt så köpte jag aktier för det som blev över när räkningarna var betalda. Denna gången var det också Black Friday vilket medförde att Avanza återigen erbjöd gratis courtage på amerikanska aktier.

Den senaste tiden har jag sparat lite extra pengar på kontot för att köpa när det blir tillfälle. Nu valde jag i stället att handla upp allt som fanns, så nu finns det bara småpengar kvar på kontot och jag får vänta till nästa lön innan det blir tal om några nya köp.

Investor

Jag har köpt mycket Investor den senaste tiden och denna gången var inget undantag. Då jag inte äger något annat investmentbolag så vill jag gärna öka på mer. Direktavkastningen är väl egentligen lite för låg för mig men i stället så får jag förhoppningsvis en fin utdelningstillväxt under många år.

AT&T

När jag för flera år sedan köpte mina första utländska aktier så var det AT&T som inhandlades. Sedan dess har jag behållit mitt innehav och även om jag inte har fått så bra värdeökning på mina aktier så har det stadigt trillat in utdelningar varje kvartal. Nu kände jag att det var dags att köpa lite mer och när Avanza hade gratis courtage på amerikanska aktier så passade jag på att öka mitt innehav.

Swedbank

Priset på Swedbank har gått ner en del senaste tiden så jag ökade på mitt innehav ytterligare. Jag är inte så orolig för bankerna just nu trots alla rapporter om bostadskris och annat. Bankerna fortsätter än så länge att tjäna bra med pengar, men jag är lite vaksam på om förutsättningarna ändrar sig, då får jag kanske tänka om när det gäller Swedbank och andra bankaktier.

PIMCO Corporate & Income Opportunity Fund

Månadens sista köp fick bli lite påfyllning i en av de två ETF:er som jag äger. Det var ett tag sedan jag köpte något och när det nu var courtagefritt så ökade jag lite. Det är fortfarande ett mycket litet innehav och jag har inte några direkta planer på att öka mer. De ger dock fin direktavkastning som betalas ut varje månad.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1938 kr.

2 kommentarer:

  1. Tjeena! Hur många aktier blev det för var och en? Själv blev det till jnj,starbucks och VF Corp :)

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev 40 Investor, 60 Swedbank, 30 AT&T och 20 PIMCO.
      Gillar dina köp, har själv funderat på Starbucks. Du utnyttjade det gratis courtaget till max (om du använder Avanza)

      Radera