tisdag 12 september 2017

Säljer fonder och köper aktier

Min portfölj består idag av ungefär 20% fonder där allt är placerat i Avanza Zero. Jag gillar indexfonder och speciellt Avanza Zero eftersom den inte har några avgifter, men trots det håller jag på att minska andelen fonder och i stället placera mer i aktier.

Den största anledningen är utdelningar. Min portfölj är inte den största och kommer inte heller vara så stor när jag planerar att sluta jobba om några år och ska leva på utdelningarna. Det kommer att krävas att alla innehaven i portföljen levererar åtminstone lite utdelningar för att det ska gå ihop.

Företagen som ingår i fonderna ger också utdelningar och dessa återinvesteras sedan i fonden. Det skulle därför vara möjligt för mig att behålla fonderna och sedan sälja av t.ex. 4% varje år och använda dessa pengar för mina levnadskostnader. Jag gillar dock inte detta alternativet eftersom summan jag plockar ut kommer att variera en hel del beroende på hur börsen går. Då tycker jag det är bättre med aktier som ger utdelningar eftersom jag har en bättre överblick på hur mycket jag får ut varje år. Sedan får man inte glömma att det roligare att spara i aktier än fonder.

Därför är planen att skifta över alla pengarna i fonder till aktier innan jag slutar jobbar. För att inte behöva göra ett stort köp precis innan sista jobbdagen så har jag som plan att sälja lite fonder varje år och köpa aktier. Jag började redan förra hösten då jag sålde en fjärdedel av fonderna och detta året sålde jag en tredjedel av det som är kvar. Eftersom jag gillar att köpa aktier så handlar jag inte för alla pengarna direkt, utan sprider ut det genom att köpa lite varje vecka under resten av året. Det gör nog ingen som helst skillnad på lång sikt att köpa direkt eller att sprida ut det på några månader, men det är roligt att ha lite likvider på kontot och kunna köpa lite oftare.

Det första köpet gjordes förra veckan då jag ökade lite i mina kanadensiska innehav Bank of Nova Scotia, NorthWest Healthcare och TransAlta Renewables.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar