måndag 10 juli 2017

Semesterkassa

Som många andra så har jag nu semester. Det är fantastiskt skönt att vara ledig och jag ser verkligen fram emot när jag kan vara ledig året om i stället för endast fyra veckor. Hur vi spenderar semestern är väldigt olika, en del stannar hemma medan andra åker utomlands, men ofta så ökar kostnaderna under ledigheten.

Enligt en undersökning av Nordea så ligger semesterkassan i genomsnitt på 18 000 kr per hushåll. Det var mer än vad jag trodde, och man kan undra hur det går ihop efter att ha sett andra undersökningar där många personer inte klarar en oförutsedd utgift på 10 000 kr. Många använder sina sparpengar för att finansiera semestern, men jag tror att mycket av dessa pengar ursprungligen sparades för framtiden, t.ex. till pensionen, men när sedan semestern ska betalas så tömmer man kontot.



Jag tycker att man ska se på semestern som alla andra köp man gör. Titta först på vad ekonomin tillåter och planera semestern efter det, inte tvärt om. Har man inte råd så går det alldeles utmärkt att ha en bra semester utan att spendera en massa pengar. Man måste inte åka utomlands bara för att många andra gör det.

Man blir även lite mörkrädd av att se att det finns personer som lånar till semestern. Har man inte råd att betala innan semestern börjar så är det osannolikt att man har mer pengar efter när lånen ska betalas tillbaka. Jag skulle aldrig kunna njuta av t.ex. en resa för lånade pengar om man vet att när man kommer hem så ska man betala tillbaka.

Det kan inte heller komma som någon större överraskning att man har semester. Då har man ett helt år på sig att spara ihop pengar till nästa gång. Delar man upp det, och sparar lite varje månad, så blir det mycket enklare.

För egen del så drar jag ner genomsnittet. Jag räknar med att mina utgifter ökar med 2 till 3 tusen jämfört med en vanlig månad.

3 kommentarer:

  1. Så länge jag inte åker någonstans brukar sommaruppehållet bli billigare än terminerna. På hösten, vintern och våren behöver jag köpa kurslitteratur, ibland utelunch, bussresor och annat. På sommaren har jag mer tid att laga storkok och cykla överallt. Det är skönt att vara student för då är man van att leva billigt och det är inte så många som dömer en som "snål".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som student "lär" man sig verkligen att leva billigt, men det är inte så många som fortsätter på samma sätt när studierna är klara och inkomsterna ökar.

      Radera
    2. Nej, det är nog inte så många. Men jag känner faktiskt ett par människor i 40-50-årsåldern som fortsatte att leva nästan som studenter från examen tills de skaffade barn. Det var inte så många år men det gjorde mycket för deras ekonomi och nu kan de unna sig att konsumera mer än många jämnåriga vänner. Sådant gör mig inspirerad.

      Radera