söndag 23 juli 2017

Nedkopplad

Semestern fortsätter, veckorna går alldeles för fort och nu är det inte så lång tid kvar innan man måste tillbaka till jobbet. Detta året har jag också valt att ta semester från den digitala världen och ytterst lite tid har ägnats år internet, email och sociala medier. Det var många år sedan jag spenderade så lite tid framför datorn och jag saknar det inte det minsta.

Tidigare år så har jag alltid haft koll på jobb-mailen även under semestern. Inte för att jag direkt behövde utan för att jag var lite intresserad av vad som händer på min arbetsplats när jag var borta. Detta året så har min inställning till arbetet ändrats rätt ordentligt. Från första minuten när semestern började så lämnade jag arbetet bakom mig och jag har inte haft det minsta intresse av vad som händer på jobbet under min ledighet.

I normala fall så kollar jag till börsen nästan varje dag men nu under semestern så har jag nästan inte haft någon koll alls. Det verkar dock som om portföljen klarat sig lika bra på egen hand, den ligger ungefär på samma nivå som innan semestern. Det kanske vore en bra ide att fortsätta på samma sätt även efter semestern. Det finns egentligen ingen anledning att logga in på Avanza och kolla portföljen varje dag.

Nedkopplingen från internet har också medfört att jag missat en hel del inlägg från alla de bloggar som jag följer. Som tur är så finns de kvar och jag planerar att läsa ikapp när jag är tillbaka på jobbet och har extra tråkigt någon dag.

Den här semestern har givit mig en liten tankeställare när det gäller den tid jag spenderar framför datorn och min tanke är minska lite på tiden jag lägger på internet även efter ledigheten.

2 kommentarer:

  1. Dina tankar går i stort sett hand i hand med vad jag förespråkar: att bry sig så lite son möjligt om saker som egentligen inte påverkar ens egna liv. Och att ständigt vara uppkopplad för att till exempel konsumera nyheter och underhållning ger en massa stress.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, det är inte nödvändigt att ständigt vara uppkopplad. Jag känner att jag mår så mycket bättre om jag minskar lite på tiden framför datorer och telefoner.

      Radera