torsdag 15 juni 2017

Isförsäljning på ICA

Idag när jag var inne och handlade på ICA så blev jag smått överraskad när jag gick förbi avdelningen med frysvaror. En av produkterna de annonserade för var påsar med iskuber. För det fantastiskt billiga priset 22 kr så fick man köpa en påse med 2 kg iskuber.

Jag gillar inte att betala för mycket för saker, men något jag gillar ännu mindre är onödiga produkter. Påsar med is faller definitivt under kategorin onödiga produkter. Bara det faktum att man köper vanligt vatten på flaska är illa nog enligt mig, men att köpa is är ett steg värre.

Tillverkningskostnaden borde ju vara minimal så butikerna måste ha riktigt höga marginaler. De kan nog sätta nästan vilket pris som helst eftersom de som köper, omöjligt kan tillhöra gruppen som håller koll på sina livsmedelsinköp.

Detta är en produkt som jag tycker inte borde finnas, men tydligen så finns det tillräckligt många som köper för att det ska vara lönande att tillverka och sälja.

Man kan argumentera för att priset på 22 kr inte är så mycket pengar men för mig är det 22 kr för mycket. Vill man dra ner på sina kostnader så är produkter som denna något av det första man ska ta bort från sin inköpslista.

3 kommentarer:

  1. Ja, jag såg att de sålde is i min lokala Coop-butik. Helt sanslöst vad folk hittar på. :)

    SvaraRadera
  2. Easy living har blivit isi living. Totalt otänkbart att jag skulle släpa hem fryst vatten för 22kr inte vanligt bubbelvatten heller för den delen. Men tydligen så finns det en marknad för allt.

    // Procentpanik

    SvaraRadera