söndag 11 juni 2017

Billigare el

För ett antal veckor sedan så tog jag äntligen och såg över mitt elavtal för att se om det gick att spara lite pengar. Jag har alltid haft samma företag som står för elnätet som leverantör för elen, men genom att byta till en annan leverantör så visade det sig att jag kunde minska kostnaden. Eftersom jag bor i en mindre lägenhet, så är min elförbrukning ganska låg, och därför trodde jag inte att det fanns så mycket att vinna på att byta.

På tidigare fakturor kunde jag se att jag förbrukade ungefär 1700 kWh under hela förra året. För detta betalade jag ungefär 1 kr per kWh, d.v.s. totalt 1700 kr. Då räknar jag inte med avgifterna för elnätet, eftersom jag inte kan påverka dessa.

Efter en snabb sökning på elskling.se så kunde jag konstatera att Fortum var billigast och jag valde att byta till dem. Jag äger ju själv aktier i Fortum men det var inget som påverkade valet, jag hade valt det billigaste alternativet oavsett vilket företag det var. I fortsättningen kommer jag att betala ungefär 50 öre per kWh vilket ger en besparing på 850 kr räknat på förra årets elförbrukning. Det nya elavtalet började gälla nu i Maj.

Anledning till att Fortum var billigast är att de erbjuder en rabatt som gäller i ett år, efter det så kommer priset att gå upp. Jag vet inte om det är möjligt att få Forum att behålla rabatten, man kan ju alltid fråga, med annars så kommer jag att byta leverantör igen till det billigaste alternativet.

Då min elförbrukning är så låg så är det inga stora summor jag sparar men det är onödigt att betala mer än man behöver. Personer som bor i villor och förbrukar betydligt mer än vad jag gör borde verkligen se över sitt elavtal, om man inte redan gjort det, för här finns det mycket pengar att spara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar