fredag 24 mars 2017

Inköp Mars

En av de roligaste händelserna under månaden är över och inköpen till portföljen är gjorda. Det blev mer pengar över från lönen än jag räknade med och så har det trillat in utdelningar denna månaden också.

Även om det är roligt att köpa aktierna så gillar jag nog mer när det är klart och man får uppdatera excel-dokumentet och se vad inköpen betyder för framtiden. Följande inköp blev det denna gången:

Marine Harvest

För första gången på länge så tog jag in ett nytt bolag i portföljen när jag köpte laxproducenten Marine Harvest. Jag har haft dem på bevakningslistan en längre tid och när aktien gick ner en del senaste veckan så tyckte jag att det var dags att köpa en liten post.

Världsmarknadspriserna på lax är höga just nu så det finns en risk med att köpa aktien om priserna skulle sjunka. Efterfrågan på lax är dock stor så jag tror inte på någon priskollaps den närmaste tiden. Jag tänker fortsätta att öka i Marine Harvest men bolaget kommer att tillhöra de mindre innehaven i portföljen.

Oscar Properties Holding PREFB

Det var även ett tag sedan jag köpte några preferensaktier och denna gången föll valet på Oscar Properties Holding PREFB. Preferensaktien är ganska unik då man själv kan begära inlösen en gång per år till 500 kronor vilket i teorin borde betyda att priset inte gå ner mer än så. Priset har legat ganska stabilt runt 510 kr och nu kunde jag köpa för 504 kr per aktie.

Nobina

Jag forsätter att öka i bussbolaget Nobina även denna månad. Årsrapporten kommer den 6:e april men jag tycker att bolaget är ett bra långsiktigt innehav så jag har inga problem med att köpa innan dess. Nobina tillhör fortfarande mina mindre innehav så det finns utrymme att öka mer.

Nordea

Det blev lite bank även denna månden, nämligen Nordea. X-dagen (dagen då aktien handlas utan rätt till utdelning) har redan varit så det blir ingen utdelning från de nya aktierna detta året.

Castellum

Även Castellum hade x-dag idag och priset gick ner lite mer än utdelning på 2.5 kr så jag kunde inte låta bli att köpa lite mer. Castellum är ett bolag som jag verkligen gillar och tror på så jag vill att de ska utgöra en ganska stor andel av portföljen. Det var högst sannolikt inte sista gången jag köper Castellum.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1790 kr och totalt täcker den nu 58% av mina kostnader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar