torsdag 19 januari 2017

Trump blir president

I morgon fredag installeras Donald Trump som USA:s 45:e president och blir en av världens mäktigaste personer. Han får också befogenhet över världens största kärnvapenarsenal och bara det gör att man blir lite orolig.

Jag är ingen beundrare av Trump, men jag gillar inte Hillary Clinton heller, så för mig spelar det inte så stor roll vem som vann valet. Det enda positiva med Trump är att han inte är politiker, kanske kan han skaka om politiken lite, för det behövs verkligen. Som företagsledare är han van att bestämma och att hans beslut genomförs snabbt, inom politiken fungerar det lite annorlunda. Jag tror att han kommer bli frustrerad över de långsamma politiska processerna.

Att Trump väcker känslor har nog inte många missat, nu senast är det journalister från bl.a. CNN som inte är bästa vänner med den blivande presidenten. Flera demokrater har meddelat att de kommer att utebli från installationen och i stället ge sig ut och protestera, detta känns lite som dåliga förlorare för mig. Oavsett om man gillar Trump eller inte så vann han ett demokratiskt val. Jag har också svårt att se att dessa protester ska ge något, vill man göra någon skillnad så skulle man protesterat innan valet och inte efter. Flera som ska protestera jobbar även inom politiken och ska till viss del samarbeta med Trump. Det är som om jag själv skulle ge mig ut och protestera och låta världen veta att chefen är en idiot och sedan komma till jobbet dagen efter, det finns en viss risk att det blir lite dålig stämning.

Börsen reagerade också på att Trump vann valet, men nergången varande inte länge. I stället steg börsen, då Trump lovat stora satsningar på infrastruktur och att behålla jobben i USA, vilket ska öka farten på den amerikanska ekonomin. Min portfölj består idag av ungefär 20% amerikanska innehav, men jag känner ingen oro bara för att Donald Trump blir president. Jag kommer att fortsätta investera i amerikanska aktier. Den amerikanska ekonomin är en stor apparat och kommer inte påverkas över en natt av Donald Trumps beslut. Så länge han håller sig borta från avtryckaren till kärnvapnen vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar